O fabryce

O fabryce

Pierwsza w Polsce fabryka silników Mercedes-Benz zostanie zlokalizowana w położonej około 70 km na zachód od Wrocławia w gminie Jawor, na terenie Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zakład, w ramach nowo powstałej spółki Mercedes-Benz Manufacturing Polska, będzie produkował czterocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Nowoczesna fabryka będzie połączeniem najwyższych standardów branży motoryzacyjnej z ideą „Przemysł 4.0“, a jej uruchomienie pozwoli na zwiększenie zdolności produkcyjnych koncernu w Europie Wschodniej oraz elastyczności i efektywności globalnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz. Prace budowlane mają rozpocząć się w 2017 roku, a uruchomienie nowoczesnego zakładu w Jaworze zaplanowane jest na koniec 2019 roku.

Wartość inwestycji koncernu Daimler AG w Jaworze to około 500 mln euro, czyli ponad 2 mld zł. Uruchomienie tak nowoczesnego zakładu to jednak nie tylko inwestycja w jego budowę. Fabryka w Jaworze to również możliwość stworzenia blisko 500 nowych, wysoko wykwalifikowanych miejsc prac, z których każde wygeneruje dodatkowe miejsca pracy u kooperantów, poddostawców i usługodawców w regionie. Firma planuje również szereg działań edukacyjnych dla uczniów i nauczycieli z regionu, mających na celu pomoc w podnoszeniu kwalifikacji absolwentów szkół technicznych. Oferowane przez koncern szkolenia przyszłych polskich pracowników przez wykwalifikowanych ekspertów z Niemiec pozwoli na transfer umiejętności i wiedzy na temat innowacji technologicznych i organizacyjnych oraz nowoczesnych metod zarządzania, przyczyniając się do dalszego wzrostu produktywności gospodarki regionu.

Zakład w Jaworze dołączy do sieci fabryk zespołów napędowych Mercedes-Benz, obejmującą wiele niemieckich i międzynarodowych zakładów. Wiodącą fabryką jest Untertürkheim, produkująca silniki, skrzynie biegów, osie i związane z nimi podzespoły. Z kolei zakład w Berlinie specjalizuje się w opracowywaniu i produkcji ultranowoczesnych podzespołów oraz części, jak również w wytwarzaniu jednostek napędowych. Mercedes-Benz w Hamburgu rozwija i produkuje osie napędowe oraz ich elementy, a także kolumny kierownicze, elementy układów wydechowych i lekkie elementy konstrukcyjne. Fabryka silników MDC Power w Kölledzie w niemieckim kraju związkowym Turyngia – spółka zależna będąca w 100% własnością Daimler AG – produkuje silniki czterocylindrowe dla samochodów Mercedes-Benz oraz Mercedes-AMG.

Sieć fabryk Mercedes-Benz to również liczne zakłady poza granicami Niemiec, tj. Star Transmission w Rumunii – spółka zależna Daimlera, która montuje skrzynie biegów, a także produkuje części i komponenty czy przedsiębiorstwo joint venture BBAC w Pekinie, wytwarzające silniki na lokalny rynek Państwa Środka. W ramach strategicznej współpracy koncernu Daimler z aliansem Renault-Nissan firma Infiniti produkuje dla Mercedes-Benz czterocylindrowe jednostki benzynowe w swojej fabryce w Decherd w stanie Tennessee (USA).

Aktualności

Fabryka Mercedes-Benz w Jaworze „rośnie w oczach”

W sierpniu ubiegłego roku ruszył pierwszy etap prac budowlanych fabryki silników. Od tego momentu przez plac budowy przewinęły się setki pracowników – położono fundamenty, postawiono 650 słupów konstrukcyjnych i zadaszono Halę nr. 3, na której, 22 czerwca, zawisła tradycyjna wiecha. […]

Eiffage realizuje kolejne zadania na budowie fabryki w Jaworze

Za następny etap prac przy budowie nowej fabryki Mercedesa w Jaworze odpowiada konsorcjum kierowane przez firmę Eiffage Polska Serwis Partnerami Eiffage są firmy EQOS Energie Polska Sp. z o.o. oraz GK-Elektro. Inwestor – Daimler AG – przystępując do planowania całego […]

Z innej perspektywy

Z góry najlepiej widać, że prace na budowie fabryki silników przebiegają zgodnie z planem. Trwa montowanie pokrycia dachu hali i mocowanie ostatniej części wsporników całej konstrukcji.

Nasz Zespół

dr Andreas Schenkel

dr Andreas Schenkel

Prezes Zarządu Mercedes-Benz Manufacturing Poland

Ukończył studia na kierunku budowa maszyn w Stuttgarcie i obronił pracę doktorską na uniwersytecie w Karlsruhe. Karierę w ówczesnej  spółce DaimlerChrysler AG rozpoczął w roku 1996 jako praktykant w zakładach produkcji silników w Untertürkheim koło Stuttgartu. Potem pełnił różne funkcje kierownicze  w dziale produkcji samochodów osobowych Mercedes-Benz, w tym szefa montażu tylnych osi oraz szefa działu centralnego zarządzania systemu produkcji Mercedes-Benz Cars. Ostatnio dr Andreas Schenkel był odpowiedzialny za planowanie produkcji podwozi w fabryce w Untertürkheim.

dr Ewa Łabno-Falęcka

dr Ewa Łabno-Falęcka

Dyrektor Komunikacji Marketingowej i Relacji Zewnętrznych

Z wykształcenia filolożka, obroniła doktorat na Uniwersytecie w Tybindze. Posiada doświadczenie w sektorze nauki  (pracowała naukowo m.in. na UJ w Krakowie i Uniwersytecie w Tybindze), dyplomacji (w latach 1993-1999 była radcą do spraw kultury w ambasadzie RP w Bonn/Niemcy) i motoryzacji (od 2000 roku w Mercedes-Benz Polska). Laureatka wielu nagród branżowych, m.in. Golden Arrow, PRotony, „Osobowość Marketingu Roku: Thinking outside of the Box” (MediaRun). Dwukrotnie była nominowana do European Excellence Award.  Jest redaktor naczelną kwartalnika „Magazyn Mercedes-Benz”. Odznaczona orderem „Za zasługi dla transportu RP” (odznaka resortowa). Ma żyłkę społecznikowską: współzałożycielka i pierwsza prezeska Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego (2006-2010) i Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2008-2012) oraz Członkini Rady Marek Superbrands Polska i rady Programowej Kongresu Kobiet.

Ewa Korwek

Ewa Korwek

Dyrektor HR

Absolwentka germanistyki oraz studiów podyplomowych trenera biznesu i zarządzania kadrami. Karierę zawodową zaczynała jako dziennikarz radiowy i prasowy. Od blisko 20 lat związana z branżą motoryzacyjną, współtwórca AutoForum. Była m.in. Public Relations Managerem w Volkswagen Motor Polska, Dyrektorem ds. zarządzania zasobami ludzkim w Sitechu, Menedżerem HR w Lear Corporation. Wykładowca na studiach podyplomowych m.in. WSB oraz trener współpracujący m.in. z Significa i IHK. Interesuje się wpływem kultur narodowych na kultury organizacyjne. Poprzednio pracowała jako Dyrektor zarządzania zasobami ludzkim w produkującym przekaźniki elektromagnetyczne Relpol S.A. Była wyczynową koszykarką, dziś tenisistka amator.

Frederik Strauss

Frederik Strauss

Dyrektor ds. Logistyki

Pracę w koncernie Daimler rozpoczął w 2009 roku. Zaczynał jako stażysta w dziale planowania logistyki, gdzie realizował zadania dla fabryk: silników w Untertürkheim, samochodów w Sindelfingen i ciężarówek w Saltillo w Meksyku. W 2015 roku objął pierwsze stanowisko kierownicze jako szef kontroli w fabryce Untertürkheim. W ostatnim czasie był odpowiedzialny za planowanie produkcji skrzyń biegów dla zakładów Mercedesa w Stuttgarcie w Niemczech i Sebes w Rumunii

Thomas Kaiser

Thomas Kaiser

Dyrektor Montażu i Utrzymania Ruchu

Urodzony w Polsce, skąd w 1988 roku wyjechał do Niemiec. Skończył studia z zakresu informatyki ekonomicznej, technik budowy maszyn. Karierę w Mercedesie zaczynał w roku 1992 jako odlewnik i przez 25 lat przeszedł przez wszystkie szczeble kariery od pracownika produkcyjnego po managera produkcji. Zainteresownia: sztuki walki, snowboard i nurkowanie.

Paul Schwarzmaier

Paul Schwarzmaier

Dyrektor Działu Zakupów

Jest absolwentem Inżynierii Przemysłowej i Zarządzania na Berlińskim Uniwersytecie Technicznym. W 2012 roku rozpoczął karierę w firmie Daimler w ramach programu dla stażystów, obejmującego pracę w fabryce samochodów Sindelfingen (Niemcy), fabryce skrzyni biegów w Hedelfingen (Niemcy), fabryce samochodów ciężarowych w Wörth (Niemcy) i fabryce silników w Pekinie (Chiny). Przed rozpoczęciem pracy w Mercedes-Benz Manufacturing Poland był odpowiedzialny zakup technologii do linii produkcyjnych skrzyni biegów.

Andreas Zawesky

Andreas Zawesky

Dyrektor ds. Jakości

Swoją karierę w koncernie Daimler AG rozpoczął w 2001 roku, łącząc pracę oraz studia na kierunku inżynierii napędowej. Początkowo w dziale obsługi posprzedażowej, zajmując się głównie napędami alternatywnymi. Międzynarodowe doświadczenie zdobył dzięki pracy w węgierskiej fabryce Kecskemet, Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. gdzie koordynował zarządzanie projektami. W 2012 roku objął pierwsze stanowisko kierownicze – dział produkcji skrzyń biegów w fabryce w Hedelfingen (Niemcy). Od 2017 roku jest odpowiedzialny za dział jakości w Mercedes-Benz Manufacturing Poland w Jaworze.