wróć

OM 642 – silnik z systemem BlueTEC

Nowa era silników wysokoprężnych rozpoczęła się w 2006 roku, kiedy to pojawił się układ BlueTEC. Technologia ta została stworzona w celu drastycznego obniżenia zawartości tlenków azotu – jedynego składnika spalin, którego silniki wysokoprężne, wskutek swojej zasady działania, emitują nadal więcej, niż silniki benzynowe. BlueTEC to system modułowy, skutecznie zmniejszający emisję szkodliwych substancji w pojazdach z silnikiem wysokoprężnym. Obejmuje on różne, wzajemnie dopasowane usprawnienia techniczne, które po pierwsze ograniczają emisję substancji w obrębie silnika, po drugie efektywnie unieszkodliwiają zanieczyszczenia obecne w spalinach. Ilość wszystkich istotnych zanieczyszczeń zostaje zredukowana do minimum. Stosuje się tu przede wszystkim katalizator oksydacyjny oraz filtr cząstek stałych.

Podstawą BlueTEC są dwa katalizatory (zasobnikowy i SCR) oraz roztwór na bazie amoniaku. Amoniak wchodzi w reakcję chemiczną z tlenkami azotu, przekształcając większą ich część w wodę i azot. Po raz pierwszy nową technologię zastosowano w modelu Mercedes-Benz E 320 BLUETEC, dostępnym wyłącznie w USA, gdzie w Kalifornii i niektórych innych stanach panują bardzo restrykcyjne limity. W Europie układ zastosowano w modelu E 300 BLUETEC. Niezawodność nowej technologii potwierdził udział mercedesa w wyprawie na trasie: Paryż-Warszawa-Pekin.

wróć