wróć

Pierwszy silnik szybkobieżny

Pierwszy silnik szybkobieżny został zbudowany w 1885 roku przez Gottlieba Daimlera i Wilhelma Maybacha. Benzynowy silnik z postawionym cylindrem przypominał stojący zegar. Osiągał moc 1,1 KM przy 650 obr/min. Dzięki małym wymiarom i masie około 92 kg, znalazł zastosowanie w pierwszych pojazdach kołowych, budowanych na bazie powozów. W 1886 roku silnik zastosowano również w testowej łodzi napędzanej motorem, która po raz pierwszy przepłynęła rzeką Neckar w Niemczech.

Dwa lata później silnik zastosowano do budowy łodzi motorowej „Marie” dla niemieckiego kanclerza Otto von Bismarcka. Silnik użyto również w kolejowej drezynie oraz pojeździe latającym – sterowcu Friedricha Hermanna Wölferta. W ten sposób spełniło się marzenie Gottlieba Daimlera, by moc silnika napędzała pojazdy lądowe, wodne i powietrzne.

wróć