wróć

Silnik OM 617

Silnik OM 617 to pierwszy 5-cylindrowy, rzędowy wysokoprężny silnik samochodowy Mercedes-Benz stosowany w latach 70-tych i 80-tych XX wieku, głównie w modelu 240 D, znanym w Niemczech jako Strich-Acht, a w Polsce jako popularny „puchacz”. Był kompromisem między słabszym 4-cylindrowym modelem OM 616 a mocniejszymi, ale i dużo większymi silnikami 6-cylindrowymi. Dzięki swoim stosunkowo niedużym wymiarom mógł być montowany poprzecznie, ale dawał większą moc niż jego 4-cylindrowy protoplasta. OM 617 jest uważany za jeden z najbardziej niezawodnych silników jaki kiedykolwiek wyprodukowano. Auta z tym silnikiem były, w porównaniu do innych diesli, bardziej wydajne i pozwalały na stosowanie alternatywnych paliw, np. z dodatkiem olejów pochodzenia roślinnego czy biodiesla.

 W 1977 roku pojawił się silnik diesla z turbosprężarką, która istotnie poprawiła jego moc. Motor OM 617 D30 A o mocy 111 KM (później 121 KM) zastosowano w limuzynie klasy S (300 SD) modelu W 116, w wersji dostępnej jedynie na rynku amerykańskim. Model 300 SD obniżył zużycie paliwa, zyskując w ten sposób popularność w całej Ameryce Północnej. W Europie silnik turbodiesel pojawił się w 1980 roku w oferowanym wyłącznie na ten rynek modelu 300 TD (S 123), a Klasa S Turbodiesel pojawiła się dopiero w 1992 roku w postaci modelu 300 SD generacji W 140.

wróć