wróć

Silnik spalinowy z elektrycznym zapłonem

W 1886 roku w Mannheim, Karl Benz po raz pierwszy zaprezentował silnik spalinowy z elektrycznym zapłonem w pojeździe trójkołowym, uznawanym za pierwszy w historii samochód. Silnik miał moc 0,75 KM i dzięki niemu pojazd rozwijał prędkość 12 km/h. Auto uruchamiano korbą kręcącą kołem zamachowym, zaś do kierowania służył drążek przypominający rumpel okrętowy. Samochód został opatentowany pod numerem 37435 i nazwany Benz Patent-Motorwagen Nummer 1. Ówczesna opinia publiczna wynalazku nie zaakceptowała. Szczęśliwi użytkownicy popularnych wówczas 4-kołowych furmanek z obrotowym przodem, nie zrozumieli jakie możliwości daje im nowy pojazd. Benz, nie przejmując się ich opinią, dalej pracował nad kolejnymi modelami. Społeczne opory złamała jego żona – Berta Benz. W 1888 roku zaprezentowała auto szerszej publiczności i jako pierwsza przejechała samochodem dystans ponad 100 km na trasie Mannhein-Pforzheim.

wróć