Girls GO Technology, czyli dlaczego warsztaty przygotowane przez Mercedesa okazały się strzałem w dziesiątkę?

Aplikacje mobilne, strony internetowe, autoprezentacja, innowacyjne biznesy i tajniki zdobywania wymarzonej pracy – to zagadnienia, które przez 6 miesięcy oswajało 16 dziewczyn w ramach Girls GO Technology – projektu Mercedes-Benz Manufacturing Poland skierowanego do uczennic z powiatu Jaworskiego i okolic.

Czy stereotyp, że nauki ścisłe są dedykowane dla chłopców jest prawdziwy? Przez sześć miesięcy uczennice PCKZiU z Jawora i Europejskiego Liceum Ogólnokształcącego ze Zgorzelca sprawdzały, czy technologia jest dla dziewczyn. Raz w miesiącu spotykały się z ekspertami, by zdobyć wiedzę, która pomoże im odnaleźć się na rynku pracy i konkurować o stanowiskach przyszłości.

Pierwsze spotkanie odbyło się w lutym w Muzeum Regionalnym w Jaworze. Dziewczyny poznały narzędzia do projektowania aplikacji mobilnych i ich działanie „od kuchni”. Za pomocą AppInventor stworzyły swoje pierwsze aplikacje mobilne i zmierzyły się z projektowaniem gier. Podczas zajęć miały także okazję przetestować swoje projekty na telefonach. Warsztaty przeprowadzili przedstawiciele Fundacji Girls Code Fun.

Z powodu pandemii kolejne 4 warsztaty zostały przeniesione do sieci. W marcu, uczestniczki Girls GO Technology na kilka godzin zamieniły swoje pokoje w małe front-endowe biura i poszerzały znajomość programowania. Dowiedziały się m.in. czym jest IDE, GIT, HTML, CSS, JQuery, front-end, API. Pod okiem specjalisty, wykorzystując narzędzia do spotkań online, zaprojektowały swoje pierwsze strony internetowe. Poznały nowoczesne techniki i prześledziły, jak wygląda obecnie budowanie strony aplikacji, którą widzi użytkownik i z którą wchodzą w interakcję inni użytkownicy. Otrzymały także wskazówki, gdzie szukać dalszych źródeł, które umożliwią im rozwijanie projektu, i jak uczyć się programować w domu.

Kwietniowe zajęcia zostały zorganizowane we współpracy z Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną „INVEST-PARK” i Klastrem Edukacyjnym INVEST in EDU, Partnerem Projektu. Dziewczyny dowiedziały się jak działają start-upy, jakie są wady i zalety innowacyjnego biznesu i jakie wyzwania stoją przed młodymi przedsiębiorcami. Uczestniczki stworzyły m.in. plan platformy do efektywnej, zdalnej nauki. Była to realna odpowiedź na potrzeby młodego pokolenia w dzisiejszych czasach. Dobra organizacja, przejrzystość, łatwość komunikacji i planowania to kluczowe cechy platformy, na które zwróciły uwagę.

Autoprezentacja oraz wystąpienia publiczne były tematami majowych warsztatów. Podczas zajęć dziewczyny odkryły, jak ważna jest mowa ciała czy ton głosu. Sprawdzały, jak nasze emocje, postawa, nastawienie, dobór słów wpływają na kogoś, kto słucha o naszym pomyśle. Dzięki takiemu spotkaniu wiedzą, jak mówić, żeby je słuchano.

Na ostatnich w tym cyklu warsztatach omawiano zagadnienia związane z aplikowaniem o wymarzoną pracę. O tym, jak stworzyć CV, jak i gdzie szukać pracy, co jest ważne podczas rozmowy rekrutacyjnej i jakich kandydatów szukają dziś pracodawcy opowiedziała w czerwcu Beata Wolska z Randstad.

Pandemia koronawirusa przyspieszyła digitalizację wszystkich dziedzin życia, szczególnie nauki i biznesu. Firmy, szkoły i uczelnie szybko przeniosły zarządzanie ludźmi do sieci – i okazało się, że był to najczęstszy i najskuteczniejszy sposób radzenia sobie z kryzysem. Digitalizacja procesów oraz odpowiednio przygotowana infrastruktura pozwoliły na bardzo szybkie i płynne przestawienie się w tryb pracy zdalnej. Praca i nauka wróciły do swojego podstawowego znaczenia: przestała oznaczać miejsce jej wykonywania – takie jak firma czy szkoła –, a zaczęła oznaczać (współ)działanie. Okazało się, że fizyczny dystans nie musi i nie powinien oznaczać dystansu społecznego. Postępująca cyfryzacja i robotyzacja procesów połączona z pracą zdalną ujawniły wagę kompetencji cyfrowych oraz umiejętności miękkich takich jak kreatywność, elastyczność, pro-aktywność, innowacyjność, odwagę i umiejętność testowania nowych rozwiązań i uczenia się na niepowodzeniach. Dokładnie tego uczymy młode kobiety na naszych warsztatach. Dziewczyny nabywając takich umiejętności będą doskonale przygotowane i zdolne do zarządzania i koordynacji działań kryzysowych w przyszłości.

Oficjalne zakończenie projektu miało miejsce 29 czerwca w Muzeum Regionalnym w Jaworze. Adeptki technologii IT odebrały certyfikaty. Miały także okazję zwiedzić wystawę „Jawor – nowy rozdział w historii Mercedes-Benz”.

 

„Girls Go Technology”, to program Mercedes-Benz Manufacturing Poland skierowany do dziewczyn z liceów i techników powiatu jaworskiego i okolic. Powstał w 2018 roku z myślą o tym, by zaszczepiać w młodych kobietach przekonanie, że technologia jest przyjazna i może być doskonałym pomysłem na życie zawodowe.

Partnerami „Girls GO Technology 2020” są: Siemens Polska, WSSE „INVEST-PARK”, Klaster Edukacyjny Invest in EDU, Stabilis, Girls Code Fun, Randstad Polska.

Zobacz także:

wróć