Mercedes-Benz Cars zbuduje fabrykę baterii elektrycznych w Jaworze, która zatrudni ponad 300 osób.
Do 2022 r. przeprowadzimy elektryfikację całego portfolio Mercedesa proponując naszym klientom różne wersje pojazdów z napędem elektrycznym w każdym segmencie. Wśród nich będzie co najmniej dziesięć samochodów w pełni elektrycznych. Baterie do tych aut wyprodukujemy w naszych fabrykach, bo jest to ważny czynnik sukcesu w erze elektromobilności. Fabryka baterii w Jaworze jest drugą już inwestycją Mercedesa w tej lokalizacji. Pierwszą jest inteligentna fabryka zaawansowanych technologicznie silników do pojazdów konwencjonalnych, a teraz wprowadzamy do Polski kolejną technologię przyszłości – mówi Markus Schäfer, Członek Zarządu ds. produkcji i łańcucha dostaw Mercedes-Benz Cars.
Decyzja Mercedes-Benz Cars o rozpoczęciu produkcji baterii elektrycznych do nowego typu pojazdów w Jaworze pokazuje, że firmy, które rozpoczęły działalność w naszym kraju pozytywnie oceniają klimat inwestycyjny i chcą dalej się tu rozwijać. Jesteśmy świadkami rewolucji przemysłowej 4.0, w której Polska odgrywa wiodącą rolę. Tym bardziej cieszy fakt, że w Jaworze będą produkowane nie tylko tradycyjne silniki, ale także serca samochodów przyszłości, czyli baterie elektryczne – mówi Premier Mateusz Morawiecki.
Produkcja silników w Jaworze rozpocznie się w 2019 r. i będzie zaopatrywać zakłady Mercedes-Benz Cars w Europie i na całym świecie. Dzięki budowie nowej fabryki baterii w Jaworze powstanie ponad 300 nowych miejsc pracy. Montaż baterii będzie wyposażony w najnowocześniejsze technologie i, podobnie jak fabryka silników, będzie zaopatrywany w energię odnawialną. Seryjna produkcja baterii do pojazdów z rodziny EQ (Electric Intelligence) rozpocznie się na początku kolejnej dekady.
Fabryka silników i nowa fabryka baterii w Jaworze są ważnymi ogniwami naszej globalnej sieci produkcji układów napędowych. Mamy obecnie dziewięć fabryk baterii na świecie, co zapewnia nam bezpieczeństwo produkcji aut z napędem elektrycznym. Lokalizacja w Jaworze okazała się dobrą decyzją już przy budowie fabryki silników. Budowa fabryki baterii to kontynuacja tego sukcesu. Cieszymy się bardzo z rozwoju współpracy z regionem i polskimi koleżankami i kolegami – mówi Frank Deiß, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars.
Mercedes-Benz Cars jest jedną z pierwszych dużych firm przemysłowych, które zawarły umowy z lokalnymi dostawcami zielonej energii elektrycznej i ciepła w Polsce. Zarówno fabryka silników, jak i nowa fabryka baterii będą zaopatrywane w energię odnawialną, neutralną pod względem emisji CO2. Tym samym Jawor będzie jedną z pierwszych bezemisyjnych fabryk Mercedesa na świecie.
Globalna sieć produkcji baterii elektrycznych
Fabryka baterii w Jaworze to dziewiąty zakład produkcji w globalnej sieci Mercedes-Benz Cars – w siedmiu lokalizacjach na trzech kontynentach.
Jeśli silnik spalinowy do tej pory stanowił „serce” konwencjonalnego napędu, to bateria jest sercem pojazdu elektrycznego. Bateria nie jest gotowym elementem wkładanym do auta, lecz integralną częścią architektury pojazdu. Jej inteligencja bierze się z bardzo kompleksowego systemu. Daimler koncentruje się na inteligentnym systemie montażu baterii elektrycznych.
Ważnym składnikiem baterii są ogniwa. Daimler kupuje je na rynku światowym i zleca dostawcom ich produkcję według specjalnych specyfikacji, zapewniając w ten sposób najlepszą możliwą technologię swoich produktów. Dzięki zakupowi ogniw akumulatorowych za ponad 20 miliardów euro, firma stwarza warunki do konsekwentnej zmiany w kierunku elektromobilności. Ogniwa są stosowane we flocie elektrycznej, począwszy od elektrycznych inteligentnych samochodów osobowych i SUV-ów, poprzez furgonetki i autobusy, a skończywszy na lekkich i ciężkich samochodach ciężarowych, jak również pojazdach nowej generacji produktów i technologii marki EQ.
O Mercedes-Benz Cars Operations
Mercedes-Benz Cars Operations (MO) jest odpowiedzialny za produkcję samochodów osobowych w ponad 30 lokalizacjach na świecie. Dwie z tych lokalizacji są obecnie w budowie. W ramach elastycznej i wydajnej sieci produkcji zatrudniającej około 78 000 pracowników znajdują się centralne funkcje takie jak planowanie produkcji, TECFABRIK, logistyka i zarządzanie jakością. Sieć jest zorganizowana według architektury produktu: napęd na przednie koła (samochody kompaktowe) i napęd na tylne koła (np. klasy S, E i C), jak również na architekturze SUV-ów i samochodów sportowych. Dochodzi do tego sieć produkcji powertrain (silniki, skrzynie biegów, osie, komponenty). Sercem każdej części takich sieci produkcji jest zawsze tzw. fabryka wiodąca, która służy jako centrum kompetencyjne dla nowych przedsięwzięć, technologii oraz gwarantuje zapewnienie jakości. Mercedes-Benz Cars jest gotowy do elektromobilności: obecnie buduje centra produkcji pojazdów elektrycznych i baterii na całym świecie, skupiając się na ciągłym doskonaleniu i rozwoju nowoczesnych procesów produkcyjnych, które umożliwiają wydajną, elastyczną i przyjazną dla środowiska produkcję pojazdów z gwiazdą na masce. Firma skupia się na wyszkolonych pracownikach, których praca jest wspierana przez ergonomicznie zaprojektowane stanowiska pracy i inteligentną automatyzację. Obok własnej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz w coraz większym stopniu współpracuje z kooperantami.
Zdjęcia: Krystian Maj/KPRM