Zrównoważony transport: nowa bocznica kolejowa dla fabryki Mercedes-Benz w Jaworze

  • Mercedes-Benz Manufacturing Poland i Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „INVEST-PARK” 16 marca 2022 r. podpisały umowę na budowę bocznicy kolejowej i centrum logistycznego dla fabryki Mercedesa w Jaworze.
  • Prace budowlane rozpoczną się już za kilka miesięcy, a ich zakończenie zaplanowano na 2024 r.
  • Nowa infrastruktura transportowa będzie służyć przede wszystkim przyjaznej dla środowiska dystrybucji baterii elektrycznych z Jawora do fabryk Mercedesa na świecie.
  • Dr Andreas Schenkel, Prezes Zarządu Mercedes-Benz Manufacturing Poland: – Dążenie do neutralności pod względem emisji CO2 było naszym celem od samego początku istnienia fabryki w Jaworze. Zakład zasilany jest w 100% energią odnawialną. Kolejnym krokiem redukcji CO2 jest obszar logistyki. Dzięki nowej bocznicy kolejowej zminimalizujemy transport drogowy do i z fabryki. Wspólnie z WSSE robimy kolejny krok w kierunku zrównoważonego rozwoju naszej produkcji i dystrybucji.
  • Piotr Wojtyczka, Prezes Zarządu WSSE „INVEST-PARK”: – Cieszymy się, że WSSE może wnieść istotny wkład w realizację tak ważnego projektu. Mercedes-Benz Manufacturing Poland jest dla nas strategicznym partnerem, a kolejna wspólna inwestycja jest dowodem na to, że nasza współpraca układa się znakomicie.

Najnowsza inwestycja obejmuje budowę bocznicy kolejowej w południowo-zachodniej części strefy ekonomicznej, podobszar Jawor/DSAG S3, oraz centrum logistycznego na terenie fabryki Mercedesa w Jaworze. Bocznica połączona będzie z linią kolejową nr 137 Kędzierzyn Koźle – Kamieniec Ząbkowicki – Legnica. Na powierzchni 2,6 ha powstanie centrum logistyczne, czyli nowoczesna platforma przeładunkowa z zawansowaną technologiczne infrastrukturą, przeznaczoną w szczególności do obsługi transportu baterii litowo-jonowych z Jawora do fabryk samochodowych Mercedesa na świecie.

Projekt finansowany jest ze środków WSSE oraz MBMPL, a koszt szacowany na kilkadziesiąt milionów złotych. W najbliższym czasie zostanie ogłoszony przetarg. Rozpoczęcie prac budowlanych zostało zaplanowane na lato br., zaś ich zakończenie na początek 2024 roku.

 

Fabryka Mercedes-Benz w Jaworze jest ważną częścią sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Powertrain (produkcja silników i napędów) i zaawansowanym technologicznie miejscem produkcji wysoko wydajnych, czterocylindrowych silników benzynowych i wysokoprężnych, a także baterii do samochodów Mercedes-Benz typu hybryd plug-in i elektrycznych modeli Mercedes EQ. Fabryka produkuje baterie do hybryd plug-in dla Klasy C, E i S od 2020 roku, a w zeszłym roku rozszerzyła swoją ofertę o systemy baterii do elektrycznych kompaktowych SUV-ów Mercedes-EQ.

Fabryka na Dolnym Śląsku od początku była zaprojektowana jako zakład neutralny pod względem emisji CO2, dzięki czemu odgrywa pionierską rolę w ramach założeń programu zrównoważonego rozwoju koncernu Mercedes-Benz AG. W energię elektryczną zaopatruje ją pobliska farma wiatrowa (VSB). Fabryka w Jaworze, której powierzchnia produkcyjna i logistyczna wynosi około 250 000 metrów kwadratowych, korzysta z nowoczesnych urządzeń oraz innowacyjnych technologii Przemysłu 4.0.  Jest ważnym i cenionym pracodawcą w regionie (pierwsze miejsce w rankingu Forbes Polska „Poland’s Best Employers 2021” w sektorze motoryzacyjnym).